RONAN & ERWAN BOUROULLEC

De broers Bouroullec hebben iets frivools en luchthartigs. Noem ze dartele paardjes in de designwei. Hun ontwerpen dwingen je de wereld om ons heen op een andere manier te zien en vooral dát maakt ze bijzonder.

Baanbrekende designs van de broertjes Bouroullec

De broers Bouroullec zijn in korte tijd wereldberoemd geworden met hun baanbrekende designs. Het duo wordt gezien als het beste wat Frankrijk voortgebracht heeft op het gebied van design, sinds Philippe Starck. Niet veel jaren geleden werkten de Bouroullecs nog vanuit een kleine garagebox in de Parijse voorstad St. Denis, die ze inmiddels verruild hebben voor een atelier in het 10de arrondissement. Omdat het centraler ligt en minder tijd kost om er te komen vanuit hun klassieke appartement. Het feit dat ze wonen en werken in hartje Parijs draagt ertoe bij dat ze de tijdgeest perfect kunnen vertalen in actuele vormen. Hun ontwerpen stralen vertrouwen uit en ze communiceren ‘savoir faire- iets wat ze geliefd maakt tot ver buiten Frankrijk. Zo ‘staan’ ze permanent in Boijmans van Beuningen en zijn ze een paar jaar geleden in Japan bewierookt als designers van het jaar.

Broertjes Bouroullec: alles-ontwerpers

De broertjes Bouroullec zijn ‘alles-ontwerpers’. Juwelen, cosmetica, architectuur, fotografie, maar voornamelijk meubilair. De Bouroullecs houden van verrassingen, maar niet van schokeffecten. Subtiliteit boven extravagantie. Hun werk toont een hoge mate van formele harmonie die hand in hand gaat met een vakkundige keuze van materialen en meervoudige functionaliteit. De Bouroullecs willen de waarnemer ertoe zetten zijn vertrouwde houding ten opzichte van het object los te laten. Hierbij is tevens flexibiliteit erg belangrijk.

Vele richtingen verkennen

Het duo blijft er bescheiden over en ontwerpt vrolijk door – fris van de lever, niet gehinderd door welk dogma dan ook. Dat wil nog niet zeggen dat ze elke opdracht accepteren. Ze kunnen zich permitteren alleen projecten te doen die ze ‘spannend’ vinden. Denk daarbij niet alleen aan prestigieuze gebouwen en villa’s. Een project met uitdaging kan net zo goed een stoel zijn of een koffiekopje. Erwan ziet het ontwerpproces als een reis: “Je ontdek dingen, je rijdt rechtdoor, gaat linksaf, rechtsaf. Ik wil simpelweg allerlei richtingen kunnen verkennen.” Dat mag misschien wat naïef klinken, maar aan de andere kant is hun commercieel instinct goed ontwikkeld: ze maken graag ontwerpen die de mensen willen en zoeken bewust naar een middenweg tussen hun ideeën en wat verkoopbaar is.

Design meubelen van de broertjes Bouroullec

Een paar voorbeelden van Bouroulleceriaans design: hun roomdivider Roc voor Vitra, waarvan de kartonnen platen met textiel omtrokken zijn. Of de showroom van Kvadrat in Stockholm met muren van stoffen tegels. Of de Facett uit 2002, die in no-time een klassieker is geworden. Deze Facett bank- ook verkrijgbaar als fauteuil – is ontstaan door een grondige verkenning van de technische mogelijkheden in het productieproces. De broers wisten dat in de fabriek van de opdrachtgever – het Franse design merk Ligne Roset – een computergestuurde naaimachine staat. Daarmee maakten ze vervolgens en soort overkleed voor de schuimstoffen romp van de bank. De bekleding van de Facett heeft namelijk twee lagen stof met daartussen een laagje schuimstof, een soort sandwichstructuur. Met de computergestuurde machine konden ze zo nauwkeurig naden maken, die de stof een haast kartonachtige structuur geven. Het resultaat is de Facett, met een actuele vorm die nog het meest doet denken aan een Stealth-vliegtuig dat door z’n contouren aan elke radar weet te ontsnappen. De Facett daarentegen – en daarmee hun scheppers – worden wél gezien: door designliefhebbers over de hele wereld.